Stall Hällekila

Cherish the little things.

Varning för starka bilder!

Kategori: Columbus

Är du obekväm med bilder på sår och kött ska du inte bläddra neråt.
I lördags var det löshoppning i paddocken som ni säkert redan har läst från Jennie.
Då ramlade Columbus. Jag är ju hobbypraktiserandeveterinär och älskar sår. Men den här gången fick jag lite väl mycket av sårvård, svallkött och gegga.

Columbus ramlade (kanade) rätta mig om jag har fel Jennie och Maja, men han fick skrapsår och krosskador på stora delar av sin vänstersida. Skrapsåren sitter på sidan utav bålen, under bålen samt på flanken, låret och bakre knät.
På den främre armbågen och på underarmen fick han stora krossår. de är ca 4-7 mm djupa och är som hål rakt in. I och med att det är krossår så finns heller inga sårfickor eller flikar så veterinären kunde sy. Vi får helt enkelt förlita oss på vanlig enkel natriumklorid, väder och självläkningskraften enligt veterinären.

Han läker fantastiskt bra. Har inte haft någon feber och verkar redan nu dag två lite piggare än tidigare.
Nedan kommer lite bilder.




Lördag. Här är ca 20-30 min efter det att han ramlade. Det hade då efter tryckförband slutat blöda och här har vi rengjort såren och man kan se hur knäet är svullet. Kom på bästa sättet att få bort smuts och skräp utan att vara där och pilla. En sportflaska var perfekt. Då kunde jag med precision spruta vattnet dit jag ville att det skulle komma.




Söndag. Här hade det blivit ganska "juicy" men det var inte de stora såren som blivit äckliga. Det var skrapsåren. Jag fortsatte bara att spruta på natriumklorid. Inte röra - bara spruta. Det sipprade ut vätska ur de stora såren. Columbus var medtagen och låg, men ville ändå vara med i allt vi gjorde med honom. Han hade heller ingen feber utan vi rengjorde (utan att röra) såren tre gånger på en dag. Hela vänstersidan var svullen och varm under söndagen.



Måndag. Jag var uppe för att tempa Colubus redan tidigt på morgonen och såg att han var mycket piggare. Med i matchen och vaken jämfört med söndagen. Ingen feber och såren hade läkt fint under natten. Nu sipprade inte längre de djupaste såren, skrapsåren var näst intill helt läkta och svullnaden har lagt sig en del också. Lite stelhet finns i benet men han hade ändå inget emot att krafsa otåligt när han inte fick gå ut direkt med de andra hästarna.


Note to self
Natriumklorid får du helt enkelt genom en matsked salt till en liter vatten. Kokas!
Tvätta inte ett blödande sår med kallt vatten. Det stoppar inte blödningen, tvärtom. Använd lite varmare än ljummet vatten. Det hjälper blodådror att täppa till sig själva.

/Lisa

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Tyckte också han var piggare idag! Fina bilder :)

    2011-03-28 | 18:44:20
  • Lisa säger:

    Ja, de blev riktigt fräscha faktiskt. ;D

    2011-03-28 | 21:18:56
  • Ulle säger:

    Han har ju återhämtat sig fantastiskt! Såg superfint ut i morse. :)

    2011-03-29 | 09:19:26
  • Lisa säger:

    Skönt att höra. Bara svullnaden går ner ytterligare så är jag nöjd.

    Får börja leta efter saker med fårskinn på så att vi kan rida utan att ha upp såren på sidorna...

    2011-03-29 | 10:56:53

Kommentera inlägget här: