Stall Hällekila

Cherish the little things.

Fett fett fett

Kategori: Prylar

Nu när ridnignen inte varit aktuell så har jag tagit hem alla läderprylar jag hittade och som jag fick plats med på två armar till bilen.

Därför vill bara tipsa om hur man får ett järnhårt läder lent och mjukt som lammull. Fett, fett, fett är svaret.
Köpte bland annat en nosgrimmahästarnas IKEA (Hööks) i förra veckan. Lädret var så hårt att jag var rädd att bryta det om jag gjorde ett knyck på längden.

Tipset är:
Smörj med så mycket fett att det bara fläskar runt lädret.
Låt verka och gotta till sig över natten.
Dagen efter - torka av det överblivna fettet. Det blir A LOT så var beredd med flera torkdukar.

Resultatet blir:
Smooth and silk läder.
Och även nu en vecka senare är det lent som sammet.

/Lisa

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Jag brukar låta det gotta sig i fettet och gnugga in fettet liter mera under typ en veckas tid på Hööks-produkter.

    Har hänt mig ett par gånger att de bara går av rätt av pga det torra dåliga (pappriga) lädret. Så jag överfettar som fan numera om jag köper Hööks-grejer.

    2011-01-24 | 22:09:16

Kommentera inlägget här: