Stall Hällekila

Cherish the little things.

Vitlöksvarning

Kategori: Hästarna

Satt och läste på en hästblogg och så såg jag att hon hade hittat en artikel om vitlök på en hemsida om hästar.

Jag blir supernojig, är detta något man ska ta till sig eller är det bara ännu en åsikt?

Började ge min svarta fara vitlök här i veckan, mest för immunförsvaret samt den kommande sommaren.

Efter jag läste denna artikel började jag söka runt och det är många som säger att det är farligt men sen säger någon att det inte skadar om man har uppehåll och följer doseringsanvisningarna.. Vad sjutton ska man tro på?

Någon som har någon idé? Vi ger vad jag vet alla hästar i vårat stall lite vitlök och Sally den äldsta har ju haft det ett tag utan att vi märkt någon skillnad. Eller?

 

 

Den här varningen gäller alla sorters lök och som andra giftiga växter så är den mera giftig i torkat tillstånd. Det som är lurigt med löken är att en liten mängd lök inte ger någon akut reaktion så de flesta tror att det är helt ofarligt och fortsätt att ge hästen lök. I dagsläget vet men inte exakt var den säkra doseringen av lök/vitlök till hästar går men man vet att hundar och katter snabbt påverkas av ett litet intag av vitlök.

Varför är lök farligt för våra hästar

  • Lök – vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.
  • Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av blodbrist och låga blodvärden.
  • Syreupptagning i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort redan efter några minuter från lök intaget.
  • Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära att hästen drabbas av
    njursvikt.
  • Mjälten påverkas negativt.

Symtom på förgiftning kan vara

  • Aptitlöshet
  • Bleka slemhinnor
Hög hjärtfrekvens och snabb andning precis som vid annan förgiftning så kan symtomen variera, man vet att vid en snabb och akut förgiftning så är oftast symtomen både kraftigare och tydligare. När det gäller lök så handlar det oftast om en långsam förgiftning vilket medför att det är svårt för hästägaren att märka av förgiftningen i ett tidigt skedde. En långsam process kan innebära att djuret inte längre orkar gå, svimmar eller får problem med sitt hjärta.
/Jennie

Kommentarer

  • Kenth säger:

    Varken hästar eller människor ska äta vitlök, anser jag.

    2011-03-25 | 09:03:32
  • Lisa säger:

    Åh va roligt med lite debatt Jennie!

    Ska bara slipa mina argument <3

    2011-03-25 | 19:44:06
  • Lisa G säger:

    Intressant ämne Jennie!!



    Vill först och främst råda dig att ta alla bloggar/formum eller dylkt. med en nypa salt! Som du säkert laggt märke till redan har häst folk den förmågan att tro sig veta allt om just ALLT. Jag har själv varit där i bloggdjungeln och det leder tytvärr aldrig någon vart, för i slutändan har man hittat lika många plus som minus.



    Men om du vill ha just min åsikt då så har jag inte något direkt rätt ur forskningsresultat. Däremot var min första tanke. Kan en häst i fritt tillstånd få i sig vitlök, föredrar den då det isf? och sen, äter hästar vitlök om dom får det i "ren" form? eller är det så tro att vi smusslar med det i övrigt foder? Det hästar väljer att äta är det som dom har ett behov av, vart finns behovet av vitlök?



    Det jag menar är inte att det varken är farligt eller bra, jag ifrågasätter mer nyttan och syftet av att ge en häst vitlök? Stärkande av imunförsvaret? för att hålla fästingar borta? Fungerar det, får hästen biverkningar? Prova och se än så länge finns det inte vad jag vet bevis på att det ska ha några stora negativa påverkningar mer än spekulationer. Men om det inte fungerar anmärkningsvärt, varför fortsätta?



    Efter detta oerhört långa inlägg så hoppas jag att du kanske blivit lite klokare? Om inte, ngt att fundera på kanske?



    Trevlig helg! Hoppas att du mår bättre?

    Kramar

    2011-03-26 | 19:00:49
  • Jennie säger:

    Ja det är ju verkligen så. Alla ska tycka om allt i hästvärlden och är det ngt ämne man känner sig sämre på kan man inte läsa sig till ett bättre kunnande just för att ALLA tycker olika.

    Frågar du 10 hästmänniskor en fråga har du antingen 10 olika svar eller 50/50.. Alltså som du säger man går plus minus noll...

    Jag vet ju inte om vitlöken . Gör någon nytta än men tänkte ge det en chans i alla fall!

    Jag mår bättre Lisa, varit en mörbultad vecka :P

    Vi syns på på torsdag :)!

    2011-03-26 | 20:04:55
  • Anette säger:

    Jag tror inte att du kommer att ge din älskling flera kilo vitlök/ dag :o)) Mår du bra av att ge henne lite av det och hon mår bra så mata på. JAg föredrar den gamla metoden . Bra näringsrikt hö och lite vettigt kraftfoder i lagom mängd. Många matar sina hästar med allt möjligt och de kan de ju få göra om de har stor plånbok ;o)) Fodrar med hjärtat i stället för hjärnan , Ha det gott på berget och njut av våren !!

    2011-03-30 | 19:12:47
    Bloggadress: http://www.essmanias.zoomin.se

Kommentera inlägget här: